살아 있는 관계,
생동하는 축제
김치앤칩스
김치앤칩스, 이 반가운 이름이 요즘 들어 부쩍 눈에 띈다. 기술과 예술, 그리고 우리 삶이 맞닿은 접점에서 예술가로서, 축제를 이끄는 예술감독으로서 두 사람은 여러 가능성을 발견해내는 중이다.
일상이 된 기술 속에서 생겨난 관계의 지형과 그 의미를 묻는 페스티벌이 열린다. 12월 9일부터 21일까지 문화역서울284는 언폴드엑스Unfold X 2025의 무대가 된다. 올해부터 예술감독 체제를 정식으로 도입한 언폴드엑스는 김치앤칩스(손미미·엘리엇 우즈Elliot Woods)를 중심에 세웠다. 세계 무대에서 입지를 다진 이 듀오가 이번 축제에 쏟아부은 노력은 크다. 김치앤칩스는 일상에 자리한 기술과 예술의 접점에서 여러 가능성을 끌어내려고 시도한다. 두 사람의 이름이 갖는 상징성이나 신뢰를 넘어서는 새로운 시도에 거는 기대가 점점 커지고 있다.
김치앤칩스에게 우선 예술감독을 맡게 된 소감을 묻자 “언폴드엑스는 그동안 예술과 기술 융합의 선두 주자 역할을 했어요. 예술과 기술을 함께 다루는 작가들에게 일종의 등용문 같은 플랫폼이죠. 많은 작가가 이 안에서 데뷔하고 성장했고, 그 발판을 딛고 세계적인 작가로 나아갔어요”라고 말하며 애정을 드러냈다. 손미미 감독은 2014년 언폴드엑스의 시초 격인 ‘다빈치 크리에이티브’ 페스티벌에서 예술감독을 맡았고, 10여 년이 지난 올해 엘리엇 우즈와 함께 김치앤칩스의 이름으로 다시 언폴드엑스 예술감독이 됐다.
2014년에 던진 질문은 2025년, ‘예술에서 축제라는 구조가 어떤 의미를 지닐 수 있는가’로 확장됐다. 김치앤칩스는 그동안 꾸준히 발전해온 언폴드엑스의 정체성은 존중하되 기존 틀과는 다른 방향성을 택했다. “축제라는 형식이 주는 집중도, 흥분, 사회적 에너지 같은 것들이 예술에서 무슨 역할을 할 수 있을지를 고민했어요. 그동안 축제가 여러 작품을 담아내는 그릇 역할을 했다면, 이번에는 축제 자체를 하나의 실체이자 작품으로 보고 싶었어요.”
그만큼 전체 프로그램 구성에 공을 들였다. 물론 기술적으로도 세밀하게 설계했지만, 기술적 접근을 넘어서는 형식을 시도하는 데도 집중했다. 덕분에 이번에는 관람객이 즐기고 경험할 요소가 훨씬 늘었다. “기존 축제의 틀을 일부러 흔들었어요. 전시만 있는 이전의 형식에서 벗어나 퍼포먼스와 시네마 프로그램 등을 도입하면서 13일 동안 매일 새로운 해프닝이 이어지는 ‘살아 있는 현장’을 만들고 싶었어요.”
김치앤칩스는 예술가의 실험정신과 현장 감각이 더 적극적으로 개입할 수 있는 환경을 조성하려고 애썼다. 지난 20년간 활동하며 얻은 경험과 네트워크를 바탕으로 축제 전 과정에 공을 들였다. “저희 작품을 만들듯이 ‘우리 눈으로 한번 만들어보자’는 마음이었어요. 대부분 작가가 그렇지만, 작품을 만들 때는 정말 모든 걸 갈아 넣거든요. 그런 자세로 언폴드엑스를 만들고 싶었어요.”
나아가 언폴드엑스를 “예술가에 대한 존중에서 출발하는 공간”으로 거듭나게 하고자 했다. 예술가가 좋은 경험을 하고, 이곳에서 생겨난 관계가 오래 지속될 수 있는 환경을 조성하는 것이 이번 축제를 관통하는 가치다. “작가들이 어떤 불안이나 스트레스를 느끼는지 잘 알아요. 그래서 예술가로서 예술가를 초대하는 호스트의 역할을 더 잘 해낼 수 있다고 생각합니다. 참여 작가들의 작품을 얼마나 잘 보여줄 수 있는지가 제일 중요하니까요.” 이렇게 그동안 체득한 역량을 전부 언폴드엑스에 쏟아부었다.
창작자의 자세로 임하면서도 두 사람은 예술감독으로서 책임감과 무게를 분명히 인식했다. “직접 작품을 만들 때보다 더 어려워요. 아무래도 공공기관에서 하는 일이다보니 우선순위가 다를 때가 있어요. 그런 부분을 조율하는 게 생각보다 쉽지 않더군요. 예술감독 역할에는 결국 창의적인 결정이 따라야 하고, 그 결정엔 책임이 수반되죠. 전시 작품을 선정하고 공간을 디자인하는 역할을 넘어서 참여 작품이 최고의 퀄리티로 완성될 수 있도록 제작 과정과 공간 프로덕션까지 전부 들여다봤어요. 퍼포먼스 장비와 공간의 음향까지 꼼꼼히 조정했고요.”
“겉으로 ‘보기 좋게look good’ 만드는 건 쉽지만, 진짜 ‘좋게 느껴지게feel good’ 만드는 건 어려워요.” 김치앤칩스는 관람객이 현장에서 느끼는 감정과 오직 그 공간에서만 할 수 있는 경험을 자극하고자 했다. 이를 위해 공간 실험, 특히 사운드 디자인에 집중했다. 어쿠스틱 컨설턴트와 협업해 잔향을 줄이고 음향 패널을 설치했다. “이전에는 ‘보기에 좋은’ 공연이었다면, 이번에는 ‘듣기에도 좋은’ 공연이 될 거예요. 장소의 한계를 실험하고 그 안에서 가능성을 보여주고 싶어요.”
관람 동선도 개선했다. “관람객이 끝까지 에너지를 유지할 수 있게 하는 일은 늘 어려운 과제예요. 어떤 작품은 관람객에게 에너지를 주고, 어떤 작품은 집중력을 소모하게 한다는 점을 고려해 균형을 맞추려고 했어요. 문화역서울284는 좋은 공간이지만, 동선 때문에 관람객이 방을 왔다 갔다 하느라 지칠 수 있거든요. 복도를 일부 막고 동선을 한쪽으로 흐르게 했어요. 한 작품도 놓치지 않게 하려고요.”
올해 페스티벌 주제 ‘Let Things Go: 관계들의 관계’는 ‘세상에 존재하는 그 어떤 것도 혼자서는 존재할 수 없다’는 전제에서 출발한다. “프랑스 철학자이자 사회학자 브뤼노 라투르Bruno Latour가 말했듯 사회는 완성된 실체가 아니라 ‘구성원에 의해 끊임없이 바뀌는 유연한 그물’이에요.” 이에 라투르의 행위자 네트워크 이론에 따라 인간뿐 아니라 물체, 제도, 법, 동물, 식물까지 모두 ‘행위자’로서 관계망 안에 들어 있다고 보고, 그 관계망이 지닌 가변성과 윤리적 함의를 주목한다. 둘은 언폴드엑스가 ‘작품이 유기적으로 움직이고 관계를 맺는 생태계’이자 ‘관계의 실험장’이 되기를 희망한다. “인간과 비인간, 작가, 작품, 공간, 사물 등 모든 요소가 얽혀 뜻밖의 경험이 펼쳐질 거예요.”
이번 기획의 중심에는 ‘축제란 무엇인가’라는 근본적인 질문이 존재했다. 김치앤칩스는 이 질문을 곱씹어 연구하며 인류학과 사회학에서 말하는 ‘집단적 기쁨collective joy’에 주목했다. “언어가 생기기 전부터 사람들은 춤, 몸짓, 호흡으로 함께 기쁨을 표현했을 거예요. 그런 행위들이 시간이 지나면서 축제의 형태로 발전했을 테고요. 신을 찬양하는 의식이 되기도, 위기에 맞서는 수단이 되기도 하면서요. 요즘은 기술과 자본이 개입하면서 축제가 정치적이거나 편향적인 도구로 변질되기도 하지만, 언폴드엑스가 그런 방향으로 향하는 건 아니기를 바랐어요.”
이번 축제에서 김치앤칩스는 특정 작가에게 초점을 맞추지 않았다. 모든 작업과 프로그램을 개별적으로 소비하기보다는 전체 맥락과 개념 안에서 읽히도록 구성한 것이다. 하지만 몇몇 작품은 전시 주제와 철학을 보여주는 사례로 소개할 수 있다. 관람객이 전시장에서 가장 먼저 만나는 메인홀에는 기획 의도를 시각적으로 풀어낸 작품이 자리한다.
아누크 크라이토프Anouk Kruithof의 <전 지구의 언어>2018-21는 서로 다른 문화와 시간대의 몸짓을 한 음악으로 연결하는 작품이다. 세계 196개국에서 수집한 온라인 영상 8,800여 개(1천 종 이상의 춤 스타일 포함)를 기반으로 한 8채널 영상 설치로, 춤을 매개로 디지털 시대의 유동성과 연결성을 보여준다. “작가는 다른 문화, 나라, 시대에 있는 사람들의 춤을 모았어요. 각각의 몸짓 언어가 음악을 통해 연결되고 마치 구슬을 실에 꿰듯 이어져요. 서로 다른 리듬과 제스처가 동기화sync를 이루죠. 문화권은 다르지만, 반복되는 차이 속에서 흐름과 유사성이 보여요. 그 엉킴 자체가 흥미로워요.” 김치앤칩스는 이 작품에서 인간의 보편적 감각을 읽어냈다.
“이 작품은 일종의 ‘물리적 인터넷’이라 할 수 있어요. 보통은 휴대전화나 컴퓨터 화면으로만 접하는 인터넷을 전시 공간 안에서 감각적으로 체험하게 하는 작품이에요. 유쾌하거나 어색한 몸짓까지, 전 세계 사람들의 다채로운 움직임이 펼쳐지는 이 영상을 보고 있으면 춤이야말로 보편 언어라는 걸 실감하게 돼요. 사람들이 어떻게 몸을 움직이며 자신을 표현하는지 느낄 수 있고, 그 에너지가 전염되듯 퍼져요. 주변 사람들이 움직이면 자신도 모르게 몸을 움직이고 싶잖아요. 관람객이 이번 축제에서 그런 경험을 할 수 있으면 해요.”
드리즈 더포르터Dries Depoorter의 작품 <플랑드르의 스크롤러>2021도 마찬가지로 이러한 맥락에 놓인다. 작품은 스마트폰을 사용하는 정치인들의 모습을 포착한 영상을 기반으로 한 비디오 설치 작업으로, 풍자의 성격을 띤다. 휴대전화를 너무 오래 사용하면 이미지 인식 프로그램이 해당 인물을 감지해 자동으로 트윗을 날린다. ‘주의를 기울이세요pay attention’라는 메시지와 함께. “이 작업은 지금 우리가 처한 국가적 상황과 기술이 놓인 조건들을 직관적으로 보여주는 역할을 해요.”
이처럼 참여 작가들은 각자의 방식으로 기술이 사회와 개인에게 미치는 영향을 고민한다. 김치앤칩스는 그 연구의 방향을 좀 더 근본적인 질문으로 확장한다. “보통 ‘예술과 기술 페스티벌’이라고 하면, 로봇 팔을 착용한 사람이나 레이저가 번쩍이는 장면 같은 이미지를 떠올려요. 하지만 그런 형식적인 이미지는 이제 낯설지 않고, 그 자체로는 더 이상 흥미롭지 않아요. 저희는 기술이 실제로 인간에게 미치는 영향을 주목해요. 그 안에 깃든 상징과 메시지가 감정, 정치, 미래, 삶을 바꾸는 방식에 더 관심이 가거든요.”
결국 두 예술감독의 관심은 기술이 인간에게 어떤 의미를 만들어내는지에 있다. 구체적으로는 “그런 상징들을 이해하는 ‘기술 문해력’을 높이는 동시에 사람들이 원하는 삶의 형태를 좀 더 명확하게 언어로 표현할 수 있는 능력을 기르는 일”에 관심을 두고 있다. 그래서 “기술 그 자체를 숭배하거나 신비화하기보다는 기술을 의미 있게 바라보고 사용하는 방식을 찾아낸 사람들과 장소에 초점을 맞췄어요. 그런 관점에서 참여작을 선정했고요”라고 전한다.
이러한 관점은 창작 태도와도 맞닿아 있다. 김치앤칩스는 “우리가 만든 기술을 다른 사람과 공유한다”는 원칙에 따라 꾸준히 작업했다. 개발한 소프트웨어를 무료로 공개하고, 기술적 성취를 예술 생태계 전체로 환원하고자 했다. 하지만 동시에 이제 기술 자체를 전면에 내세우는 시대는 지났다고 말한다. 그들에게 기술은 특별한 도구가 아니라 예술 작업을 가능하게 하는 자연스러운 환경에 가깝다.
“요즘 예술가들은 포스트 테크놀로지 시대에 살고 있어요. 그래서 기술을 단순히 스펙터클이나 반짝이는 이미지를 만드는 수단으로 여기는 예술이나 그런 형태의 축제는 지양했어요. ‘예술과 기술’이라는 말은 편의상 만들어진 표현일 뿐 작품을 완전히 정의하지는 않아요. 공상과학이나 판타지를 좋아하지만 그런 내러티브는 피하고자 했어요. 이미 우리 삶에서 기술이 차지하는 비중이 너무 크기 때문에 그런 접근이 필요하지 않잖아요. 창작자로서 기술을 어떻게 사용하고 비평할 것인지, 기술이 가진 권력이나 숨은 메커니즘을 얼마나 영리하게 포착해 사회에 질문을 던질 수 있을지를 더 고민했어요.”
이번 언폴드엑스는 개념미술·퍼포먼스·인터랙티브 아트 등 다양한 매체를 포함해 관람객이 정해진 틀에서 벗어나도록 구성됐다. “기술 기반 예술의 세계는 하나의 기준으로 정의할 수 없어요. 다양하죠. 그래서 여러 맥락과 실천 속에서 관람객이 직접 이 세계에서 벌어지는 일을 경험하는 게 더 중요해요.”
김치앤칩스는 “축제를 가장 빛나게 해주는 존재이자 주인공은 관람객”이라고 강조했다. 그리고 누구나 참여할 수 있는 전시뿐만 아니라 12일과 13일 열리는 이브닝 퍼포먼스 프로그램, 그리고 16일부터 21일까지 진행되는 시네마 프로그램을 마련했다고 덧붙였다. “누군가가 다른 사람보다 더 중요하다는 생각은 저희와 맞지 않아요. 모든 관람객과 작가가 축하할 수 있는 자리를 만들고 싶어요. 꼭 오셔서 인사 나누고 함께 즐겨주시면 좋겠어요.” 아울러 관람객과 소통하는 ‘디렉터 투어’ 같은 프로그램도 마련했다.
한편, 언폴드엑스를 준비하는 동시에 작가로서 실험도 계속된다. 이듬해 1월 1일까지 서울 갤러리 신라에서 개인전 《Visual Load》를 열고, 12월 31일부터 2026년 2월 1일까지는 베이징 아트 비엔날레Beijing International Art Biennale에 참여한다. 또한, 현재는 상공에 대형 야외 규모로 3차원 이미지를 그릴 수 있는 기술을 개발하고 있으며, 2030년에 선보일 장기 프로젝트도 준비하고 있다.
손미미와 엘리엇 우즈, 두 예술감독과 이야기를 나누는 동안 관람객과 예술가가 온전히 누릴 수 있는 플랫폼을 만들고자 하는 고민과 노력이 깊이 와닿았다. 그 과정 속에서 쌓인 진심이야말로 이번 언폴드엑스의 가장 중요한 관람 포인트일 것이다. 새로운 구조로 재탄생한 언폴드엑스가 관람객과 어떤 관계를 맺을지, 김치앤칩스의 작업이 또 어떤 방향으로 뻗어나갈지 기대된다.
글 백아영 미술 저널리스트 | 사진 Studio Kenn | 번역 Evener
김치앤칩스는 한국의 손미미와 영국의 엘리엇 우즈가 2009년 서울에서 결성한 미디어아트 컬렉티브로, 기술과 예술, 과학, 철학이 교차하는 대규모 설치 작업을 선보여 전 세계에서 주목받고 있다. 서울 국립현대미술관, 광주 아시아문화전당, 카를스루에 ZKM, 린츠 아르스 일렉트로니카, 런던 서머싯 하우스 등에서 작품을 선보였고, 프리 아르스 일렉트로니카 심사위원을 지냈다.
Living Connections,
Vibrant Festival
Kimchi and Chips
The familiar name Kimchi and Chips has been appearing more frequently in recent days. At the intersection of technology, art, and everyday life, the duo continues to explore new possibilities as artists and as the artistic directors leading the festival.
A festival that questions the landscape and meaning of relationships generated within technology that has become part of daily life is set to open. From December 9th to 21st, Culture Station Seoul 284 hosts the 4th Seoul Convergence Arts Festival, Unfold X. Unfold X, which has formally adopted the artistic director system this year, has placed Kimchi and Chips (Mimi Son and Elliot Woods) at its center. The efforts invested by this acclaimed duo, known for their solid standing on the global art scene, into this festival are immense. Kimchi and Chips endeavors to uncover diverse potentialities at the intersection of technology and art as they permeate our daily lives. The anticipation for this innovative approach is increasing, as it strives to transcend the existing symbolism and trust inherently tied to their name.
When asked for their initial thoughts on taking on the role of artistic directors, Kimchi and Chips expressed their passion: “Unfold X has historically played a pioneering role in the convergence of art and technology. It serves as a gateway platform for artists working with both fields. Many artists have debuted and developed here, using this as a springboard to become global figures.” Director Mimi Son previously served as the artistic director for “DaVinci Creative” festival, the precursor to Unfold X, in 2014. Now, a decade later, she returns as the artistic director of Unfold X together with Elliot Woods, this time under the name Kimchi and Chips.
The question first posed in 2014 has now evolved in 2025 into a new inquiry: “What significance can the structure of a festival hold within art?” While respecting the evolving identity of Unfold X, which has steadily developed since its inception, Kimchi and Chips sought a different direction from existing frameworks. “We considered the role that a festival’s format could play in art, such as its ability to create focus, excitement, and social energy. Historically, festivals have served as containers for various works, but this time, we wanted to view the festival itself as an entity, an artwork.”
They devoted significant time and effort to the overall composition of the program. While they crafted the festival with technical precision, they also focused on transcending mere technological approaches. As a result, this year’s festival offers numerous additional elements for visitors to enjoy and experience. “We deliberately shook up the conventional structure of festivals. Breaking away from the traditional format that was purely exhibition-based, we introduced performances and cinema programs, aiming to create a ‘living site’ where new happenings unfold daily for 13 days.”
Kimchi and Chips strived to create an environment where the artist’s experimental spirit and on-site sensibility could intervene more actively. Drawing from their extensive experience and networks built over the last two decades, they dedicated themselves to every stage of the festival. “Our mindset was to ‘create it through our own eyes,’ just as we create our own art. Every artist puts their all into creating a piece, and we wanted to apply that same attitude to this festival.”
In addition, they aimed to transform Unfold X into a “space founded on respect for artists.”
A core value that permeates this festival is to create an environment where artists can have positive experiences, and the relationships established here can endure over time. “We understand the anxieties and stresses that artists might experience. Therefore, we believe our role as artists and hosts, inviting artists with empathy and understanding, can be executed more effectively. Our top priority is to ensure that each participating artist’s work is showcased to its best potential.” They thus committed all their accumulated expertise to Unfold X.
While maintaining their creative mindset, the duo was fully aware of the responsibility that comes with being artistic directors. “It’s more challenging than directly creating individual works,” they admitted. “As a public institution project, we often encounter differing priorities, and reconciling these differences is more difficult than anticipated. The role of the artistic director inherently requires creative decisions, and with those decisions comes responsibility. We went beyond selecting works and designing spaces to oversee production processes and spatial coordination, ensuring each piece reaches the highest quality. This includes meticulously adjusting performance equipment and acoustic qualities of the spaces.”
“It is easy to make something look good, but much harder to make it feel good.” Kimchi and Chips wanted to evoke emotional resonance and create experiences unique to the festival site. To achieve this, they focused on spatial experimentation, particularly sound design. They collaborated with an acoustic consultant to reduce reverberation and installed sound panels. “If previous events were ‘good to look at,’ this one will also be ‘good to listen to.’ We want to test the limits of the venue and demonstrate the possibilities within it.”
They also improved the viewing flow. “Maintaining the visitors’ energy until the end is always a difficult challenge. We tried to strike a balance, considering that some works energize the viewer while others require concentration. Culture Station Seoul 284 is a great space, but its layout can make visitors tired from moving back and forth between rooms. To address this, we blocked off certain corridors to create a more cohesive flow, ensuring that no one misses a single work.”
김치앤칩스, <Reworld>, 2023,
제4회 서울도시건축비엔날레 설치 전경,
사진 텍스처온텍스처
Kimchi and Chips, Reworld, 2023,
Installation view of the 4th Bienale of Architecture and Urbanism,
Photography by texture on texture
김치앤칩스, <Halo>, 2018,
국립현대미술관 서울 미술관마당 설치 전경,
사진 황필주, 국립현대미술관 제공
Kimchi and Chips, Halo, 2018,
Installation view at the MMCA Seoul,
Photography by Piljoo Hwang/MMCA
김치앤칩스, <Another Moon>, 2024,
국립현대미술관 서울 미술관마당 설치 전경,
사진 국립현대미술관
Kimchi and Chips, Another Moon, 2024,
Installation view at the MMCA Seoul,
Photography by MMCA
This year’s festival theme, “Let Things Go: The Relationship of Relationships,” begins with the premise that “nothing in this world can exist alone.” “As the French philosopher and sociologist Bruno Latour once said, society is not a finished entity but a ‘flexible net constantly being altered by its members.’” Following Latour’s actor-network theory, the festival sees not only humans but also objects, institutions, laws, animals, and plants as “actors” within a network of relations. It draws attention to the variability and ethical implications of these networks. Kimchi and Chips hope that Unfold X will become both “an ecosystem where works move and form relationships organically” and “an experimental ground for relationships.” “All elements such as humans and non-humans, artists, artworks, spaces, and objects are intertwined, giving rise to unexpected experiences.”
At the core of this year’s project lies the fundamental question: “What is a festival?” By deeply researching this question, Kimchi and Chips focused on “collective joy,” a concept found in anthropology and sociology. “Even before language existed, people expressed joy together through dance, movement, and breath. Over time, those acts evolved into the form of festivals, sometimes as rituals to praise deities, sometimes as a means to confront crises. Today, with technology and capital deeply involved, festivals can easily turn into political or biased tools, but we hoped Unfold X would not head in that direction.”
For this festival, Kimchi and Chips did not focus on specific artists. Instead, they structured the works and programs to be understood within a unified context and concept rather than consumed individually. However, a few works serve as key examples illustrating the exhibition’s theme and philosophy. Upon entering the main hall, visitors are greeted by pieces that visually express the festival’s curatorial intent.
Anouk Kruithof’s Universal Tongue (2018?21) connects gestures from different cultures and time periods through music. This 8-channel video installation, based on over 8,800 online videos (including more than 1,000 dance styles) collected from 196 countries, uses dance as a medium to showcase the fluidity and connectivity of the digital age. “The work gathers dances from people across diverse cultures, countries, and eras. Each body language is connected through the music, threaded together like beads on a string. Different rhythms and gestures synchronize, showing both flow and similarity within repetition and difference despite the diverse cultures. That entanglement itself is fascinating,” the duo explained. Kimchi and Chips identified a universal human sensibility within this work.
“This work can be called a sort of ‘physical internet.’ It transforms what we usually encounter on phone or computer screens into a sensory experience within the exhibition space. Watching the vivid movements of people around the world, joyful, awkward, and everything in between, you realize that dance is truly a universal language. You can feel how people move their bodies to express themselves, and that energy spreads contagiously. When people around you move, you naturally feel the impulse to move as well. We hope visitors can have that kind of experience at the festival.”
The work of Dries Depoorter is placed within this same context. His current piece is a satirical video installation based on footage capturing politicians using their smartphones. If a visitor uses their phone for too long, an image recognition program detects it and automatically sends out a tweet with the message, “pay attention.” “This work intuitively demonstrates the national situation we currently face and the conditions placed upon technology.”
As illustrated, the participating artists each contemplate the impact of technology on society and the individual in their own way. Kimchi and Chips expand the direction of this inquiry to a more fundamental question. “Typically, when people hear ‘Art and Technology Festival,’ they imagine images like people wearing robotic arms or scenes with flashing lasers. But those formal images are no longer novel or inherently interesting. We focus on the actual impact of technology on humans. We are more interested in the symbols and messages embedded within it and how they alter emotions, politics, the future, and life.”
Ultimately, the artistic directors are concerned with what meaning technology creates for humans. More specifically, they focus on raising “‘technological literacy,’ helping people understand the symbols in technology, while simultaneously fostering the ability for people to more clearly articulate the form of life they desire.” Consequently, they explain, “Instead of worshipping or mystifying technology itself, we focused on people and places that find meaningful ways to understand and use it. That perspective guided our selection of participating works.”
This viewpoint is also connected to their creative attitude. Kimchi and Chips have consistently worked under the principle of “sharing the technology we create with others.” They released their developed software for free and sought to contribute their technical achievements back to the entire art ecosystem. Yet, they simultaneously note that the era of foregrounding technology itself has passed. For them, technology is not a special tool but rather a natural environment that enables artistic work.
“Today’s artists live in a post-technology era. We avoided art and festivals that treat technology merely as a tool for spectacle or flashy images. The phrase ‘art and technology’ is a convenient label, but it does not fully define a work. While we enjoy science fiction and fantasy, we wanted to avoid that kind of narrative. Since technology already occupies such a large part of our lives, that approach is unnecessary. As creators, we focused more on how to use and critique technology, and how cleverly we could capture its power or hidden mechanisms to pose questions to society.”
This year’s Unfold X includes various media, such as conceptual art, performance, and interactive art, and is structured to encourage visitors to break free from rigid frameworks. “The world of technology-based art cannot be defined by a single standard; it is diverse. Therefore, it is more important for visitors to personally experience what is happening in this world through multiple contexts and practices.”
Kimchi and Chips emphasize that “the visitors are the ones who make the festival shine the most; they are the protagonists,” adding that, in addition to exhibitions open to everyone, they have specially prepared evening performance programs on December 12th and 13th, as well as a cinema program running from the 16th to the 21st. “The idea that someone is more important than someone else doesn’t align with our values. We want to create a space where all visitors and artists can celebrate together.” They have also prepared programs like “Director’s Tours” to facilitate communication with visitors.
Meanwhile, while preparing for Unfold X, their own experiments as artists continue. They are holding a solo exhibition, Visual Load, at Gallery Shilla in Seoul until January 1st of the following year and will participate in the Beijing International Art Biennale from December 31st to February 1st, 2026. They are also currently developing a technology that can draw three-dimensional images in the sky on a large outdoor scale, and they are also preparing a long-term project set to debut in 2030.
Throughout the conversation with the two artistic directors, Mimi Son and Elliot Woods, their deep consideration and effort to create a platform that can be fully enjoyed by both visitors and artists were profoundly felt. The sincerity built up during this process is, in fact, the most important viewing point we recommend for this year’s Unfold X. It will be exciting to see how the newly structured festival connects with visitors and the directions in which Kimchi and Chips’ work will continue to evolve.
Ahyoung Baek, Art Journalist | Studio Kenn, Photography | Evener, Translation
Kimchi and Chips is a media art collective founded in Seoul in 2009 by Mimi Son from South Korea and Elliot Woods from the United Kingdom. They have gained international recognition for their large-scale installations that explore the intersections of technology, art, science, and philosophy. Their works have been exhibited at institutions such as the National Museum of Modern and Contemporary Art in Seoul, the Asia Culture Center in Gwangju, ZKM in Karlsruhe, Ars Electronica in Linz, and Somerset House in London. They have also served as jurors for the Prix Ars Electronica.













